A hátsó sorba:
A király kerül a középső mezőre
A két arany tábornok a király két oldalára
A két ezüst tábornok a két arany tábornok oldalára
A két lovag a két ezüst tábornok oldalára
A két dárdás a két lovag oldalára
A középső sorba:
A futó kerül a bal lovag elé
A bástya kerül a jobb lovag elé
Az első sorba:
A kilenc gyalogot felsorakoztatják egy vonalba
Hagyományosan a bábuk elhelyezésének sorrendje is meghatározott. Két módja van az ohashi és az ito.
A játékosok körökre osztottan lépnek. Akinél a kihívó király van, az kezd, azt nevezik fekete oldalnak. A fekete és fehér színek csak a két oldal megkülönböztetésére használják, de igazából nincs eltérés. Minden körben egy játékos egy már a pályán lévő bábut mozgathat, melynek során akár el is foghat egy ellenséges bábut, és elő is léptethető. Ha a játékos nem egy mozgatható bábut választ, akkor lehetősége van egy már elfogott bábut saját szolgálatába állítani.
A profi címmérkőzéseken a meccs tétjétől függően egy oldal a gondolkodásra kilenc órát vagy többet is kaphat. Ha a kilenc óra letelik, kapnak a játékosok még egy percet. Annak az egy percnek az utolsó 10 másodpercét visszaszámolják, és akinél lejár az idő, az veszít. |